Dla rodzic├│w

Podstawowe informacje dla rodzic├│w

  • Je┼Ťli dziecko ┼╝yje w atmosferze krytyki, uczy si─Ö pot─Öpia─ç
  • Je┼Ťli dziecko do┼Ťwiadcza wrogo┼Ťci, uczy si─Ö walczy─ç
  • Je┼Ťli dziecko musi znosi─ç kpiny, uczy si─Ö nie┼Ťmia┼éo┼Ťci
  • Je┼Ťli dziecko jest zawstydzane, uczy si─Ö poczucia winy
  • Je┼Ťli dziecko ┼╝yje w atmosferze zach─Öty, uczy si─Ö ufno┼Ťci
  • Je┼Ťli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy si─Ö docenia─ç innych
  • Je┼Ťli dziecko ┼╝yje w atmosferze uczciwo┼Ťci, uczy si─Ö sprawiedliwo┼Ťci.
  • Je┼Ťli dziecko ┼╝yje w poczuciu bezpiecze┼ästwa, uczy si─Ö pewno┼Ťci i pewno┼Ťci siebie
  • Je┼Ťli dziecko ┼╝yje w atmosferze aprobaty, uczy si─Ö lubi─ç siebie
  • Je┼Ťli dziecko ┼╝yje w klimacie akceptacji i przyja┼║ni, uczy si─Ö tego jak znale┼║─ç mi┼éo┼Ť─ç i warto┼Ťci w ┼Ťwiecie.
„CZEGO UCZ─ä  NAS DZIECI ?”
 
Jako rodzice skupiamy si─Ö na tym, by przekaza─ç dzieciom jak najwi─Öcej swojej ┼╝yciowej m─ůdro┼Ťci. TYMCZASEM W WIELU SPRAWACH TO ONE RADZ─ä SOBIE LEPIEJ NI┼╗ MY! Pora odwróci─ç role i dowiedzie─ç si─Ö, w jakim zakresie mog┼éyby nam ( taj, tak!) udzieli─ç korepetycji..
Wychowanie dziecka, jak ka┼╝dy kontakt z drugim cz┼éowiekiem, jest relacj─ů, w której obie strony wp┼éywaj─ůca siebie. Rodzice, którzy aktywnie uczestnicz─ů w rozwoju maluchów, obserwuj─ů tak┼╝e zmiany w sobie.
Ewoluuje system warto┼Ťci, styl reagowania na bod┼║ce, priorytety i metody rozwi─ůzywania problemów. Posiadanie dzieci zmienia cz┼éowieka – to oczywiste. Wiele matek inaczej nie opanowa┼éoby sztuki prasowania, umawiania wizyty lekarskiej, pilnowania potrawki z kurczaka i jednoczesnego zerkania, czy ich dziecko jest bezpieczne. Spanie na ┼╝─ůdanie w ka┼╝dej pozycji to dla wielu chleb powszedni, a ca┼ékowita modernizacja systemu warto┼Ťci, w którym bezpiecze┼ästwo i dobro dziecka zajmuje kluczowe miejsce, to norma.
Nie da si─Ö pomin─ů─ç faktu, ┼╝e rodzice s a dla dzieci przewodnikami po┼╝yciu. Rzadziej my┼Ťlimy o tym, ┼╝e i my mogliby┼Ťmy bra─ç z nich przyk┼éad. Ot, cho─çby w kilku sprawach:
 
  • ANGA┼╗OWANIE  SI─ś  W  SWOJE  ┼╗YCIE
Wiele rzeczy traktujemy jako czas stracony, wiele czynno┼Ťci wykonujemy byle jak ”po ┼éebkach”, ┼╝eby tylko mie─ç to z g┼éowy. Dziecku takie podej┼Ťcie do ┼╝ycia jest obce. Ono albo czego┼Ť zrobi─ç nie chce, albo robi to tak, jakby od tego zale┼╝a┼éy losy ┼Ťwiata. Dzieci ┼╝yj─ů bardzo intensywnie – w┼éa┼Ťnie dlatego, ┼╝e cokolwiek robi─ů, robi─ů to ca┼éym sob─ů.
 
  • BRAK  SNOBIZMU
Dzieci nie obchodzi, jak oceniaj─ůce inni. Pi─Öciolatka, która upiera si─Ö, ┼╝e pójdzie na p┼éywalnie w stroju Królewny ┼Ünie┼╝ki, nie jest zainteresowana opini─ů innych ludzi. My ┼╝yjemy w p─Ötach w┼éasnego wizerunku, dziecko za┼Ť jest wolne wewn─Ötrznie. Dok┼éadnie tak samo jak wielcy filozofowie, którzy oparcia szukali w sobie, a nie w ┼Ťwiecie zewn─Ötrznym.
 
  • UMIEJETNO┼Ü─ć   ZABAWY
Dziecko lgnie do innych dzieci, szuka towarzystwa, co jest przejawem jego naturalnego instynktu spo┼éecznego. Inni ludzie s─ů dla nas po┼╝ywk─ů  do samorozwoju, maj─ů na nas ogromny wp┼éyw. Ma┼éemu cz┼éowiekowi nigdy do┼Ť─ç nowych znajomych; on wci─ů┼╝ potrzebuje kolejnych bod┼║ców spo┼éecznych.
W doros┼éym ┼╝yciu bywa ró┼╝nie. Czy potrafisz cieszy─ç si─Ö z poznawania ludzi? A mo┼╝e zamykasz si─Ö w w─ůskim gronie tych samych znajomych od lat? Je┼Ťli tak, to we┼║ przyk┼éad ze swojego dziecka i otwórz si─Ö na nowe znajomo┼Ťci.
 
  • ELASTYCZNO┼Ü─ć  EMOCJONALNA
My, doro┼Ťli, lubimy t─Ö cech─Ö dzieci─Öcej osobowo┼Ťci nazywa─ç brakiem stabilno┼Ťci emocjonalnej. W rzeczywisto┼Ťci dziecko, które w ci─ůgu dwóch minut najpierw zanosi si─Ö p┼éaczem, a potem parska ┼Ťmiechem, nie jest wcale niestabilne, tylko elastyczne emocjonalnie. Ono nie rozpami─Ötuje swoich nieszcz─Ö┼Ť─ç, nie skupia si─Ö na wielkich sukcesach ani na pora┼╝kach. ┼╗yje tu i teraz.
 
  • KONTAKT  Z  W┼üASNYM  CIA┼üEM
Naszpikowani ideologi─ů cywilizacji europejskiej, nade wszystko cenimy intelekt i warto┼Ťci umys┼éowe. Musimy przechodzi─ç d┼éugoterminowe terapie, ┼╝eby przypomnie─ç sobie, ┼╝e mamy cia┼éo. Dziecko natomiast nigdy o swoim ciele nie zapomina.
Funduje sobie ─çwiczenia kinezjologiczne, raczkuj─ůc lub wchodz─ůc bez opami─Ötania na wszystkie mo┼╝liwe murki i kraw─Ö┼╝niki. My za to zak┼éadamy buty na wysokim obcasie, ┼╝eby to cudowne dla mózgu ─çwiczenie skutecznie sobie uniemo┼╝liwi─ç. Gdy dziecku dzieje si─Ö cos przykrego biegnie do mamy, ┼╝eby je przytuli┼éa, wyg┼éaska┼éa i tym samym „usun─Ö┼éa” przykro┼Ť─ç z jego cia┼éa. My odchodzimy na bok i prze┼╝ywamy smutek samotnie kumuluj─ůc go na sta┼ée w ciele. Dziecko wie, kiedy i ile chce je┼Ť─ç, my wiemy, kiedy si─Ö  powinno je┼Ť─ç a na dodatek dojadamy po swoich dzieciach. Szkodzimy swojemu  cia┼éu tylko dlatego, ┼╝eby jedzenie si─Ö nie zmarnowa┼éo.
 
  • MI┼üO┼Ü─ć  NA  ┼ÜMIER─ć  I  ┼╗YCIE
Gdy pi─Öciolatek si─Ö z kim┼Ť przyja┼║ni, zawsze jest to przyja┼║┼ä na ca┼ée ┼╝ycie.
Dziecko patrzy na nas ze zdziwieniem, je┼Ťli sugerujemy co┼Ť innego. Jak to – minie?
Jedn─ů z wa┼╝nych cech dziecka jest umiej─Ötno┼Ť─ç anga┼╝owania si─Ö bez opami─Ötania. Ta cecha przera┼╝a doros┼éych, a przecie┼╝ gdyby┼Ťmy w to,co robimy albo prze┼╝ywamy, anga┼╝owali si─Ö bez reszty, ┼╝ycie przynosi┼éoby nam równie wielk─ů satysfakcj─Ö, jak─ů przynosi dzieciom.
Gdyby dzieci pracowa┼éy w korporacjach, syndrom wypalenia zawodowego w ogóle by nie istnia┼é. Gdyby tylko zauwa┼╝y┼éy, ┼╝e ju┼╝ nie s─ů na sto procent zainteresowane, po prostu zmieni┼éyby prac─Ö.
 
  • POCZUCIE  MOCY
Dopóki nie odrzemy dziecka ze z┼éudze┼ä, ono uwa┼╝a si─Ö za najpot─Ö┼╝niejszego cz┼éowieka na ┼Ťwiecie. Ma┼ée dziecko, a cz─Östo tak┼╝e nastolatek, ma poczucie, ┼╝e mo┼╝e wszystko. Da rad─Ö przep┼éyn─ů─ç ocean stateczkiem ze styropianu, uda mu si─Ö przedosta─ç na drugi koniec ┼Ťwiata, kopi─ůc ┼éopatk─ů w piaskownicy, a z dachu ┼Ťmietnika zobaczy ca┼é─ů Ziemi─Ö. Nic mu nie jest straszne. To kolejna cecha, która wielu doros┼éych przera┼╝a. A przecie┼╝ odkrywcy, wynalazcy i twórcy kultury odnie┼Ťli sukces w┼éa┼Ťnie dlatego, ┼╝e ta cecha w nich pozosta┼éa. Poczucie mocy to brak strachu przed pora┼╝k─ů, a to jest przecie┼╝ sekretny klucz do sukcesu. ┼╗eby by─ç wybitnym cz┼éowiekiem, wi─Öc mo┼╝e nie warto odziera─ç dzieci ze z┼éudze┼ä?
 
  • UROK  PODOBNYCH  PRZYJEMNO┼ÜCI
Doro┼Ťli musz─ů chodzi─ç na warsztaty ucz─ůce delektowania si─Ö chwil─ů, tymczasem wystarczy poby─ç z ma┼éym dzieckiem przez jeden dzie┼ä , ┼╝eby zobaczy─ç jak bardzo naturalna to cecha. Ile rado┼Ťci czerpie maluch z tarzania si─Ö w trawie, rzucania kamykami do wody, przeskakiwania przez fale lub rozmazywania kisielu po stole! Mo┼╝e czasem warto sp─Ödzi─ç dzie┼ä na pod─ů┼╝aniu za swoim dzieckiem – na próbach robienia tego, co ono – ┼╝eby przypomnie─ç sobie, ┼╝e sens wszystkim czynno┼Ťciom nadajemy my.
 
  • BYCIE  EGOCENTYKIEM
Dzieci─Öcy egocentryzm, nieustanne skupienie uwagi na samym sobie, postrzeganie ┼Ťwiata poprzez pryzmat w┼éasnej sytuacji, czyli pami─Ötanie o w┼éasnych potrzebach – oto cecha wszystkich dzieci. My doro┼Ťli, musimy przechodzi─ç kursy reedukcji w zakresie pami─Ötania o w┼éasnych potrzebach, proces socjalizacji zabi┼é bowiem w nas t─Ö naturaln─ů cech─Ö. Wiele rzeczy ┼Ťwiadomie robimy wbrew sobie, a nawet ze szkod─ů dla siebie  - tylko po to, ┼╝eby nie psu─ç relacji. Nauczyli┼Ťmy si─Ö takie zachowanie nazywa─ç kompromisem. Dzieci tymczasem nie widz─ů ┼╝adnego sensu w ust─Öpowaniu dla zasady, dla podtrzymania  relacji czy dla dba┼éo┼Ťci o w┼éasny wizerunek. I bardzo dobrze! Dzi─Öki temu zawsze pozostaj─ů sob─ů.
 
  • NAUKA PRZEZ PRZYK┼üAD
Dzieci to nasi wielcy nauczyciele. Nie organizuj─ů nam pogadanek i zaj─Ö─ç. One nam siebie udost─Öpniaj─ů, ┼╝eby┼Ťmy, obserwuj─ůc je mogli zrozumie─ç, jak wielkiego spustoszenia dokonali┼Ťmy  w naszym ┼╝yciu, pozbywaj─ůc si─Ö cudownych cech charakteru dziecka.
Gdy nast─Öpnym razem poczujesz pierwszy przyp┼éyw irytacji spowodowany zachowaniem swojego dziecka, gdy zaci┼Ťniesz z─Öby, bo ono po raz setny chce wej┼Ť─ç na drabink─Ö lub znów r─Ökoma i nogami broni si─Ö przed jedzeniem gotowanej marchewki – zadaj sobie pytanie:  czego mnie uczy jego zachowanie?. Postaraj si─Ö nazwa─ç t─Ö cech─Ö dzieci─Öcej osobowo┼Ťci, która tak ci─Ö zirytowa┼éa: s┼éuchanie sygna┼éów swojego cia┼éa, walka o realizacj─Ö swoich potrzeb, brak barier, brak snobizmu, poczucie mocy czy mo┼╝e anga┼╝owanie si─Ö bez reszty? Najprawdopodobniej najbardziej irytuje ci─Ö ta cecha, której ci brak, i z jakiego┼Ť powodu boisz si─Ö znów w ni─ů wyposa┼╝y─ç. To sygna┼é, ┼╝e czas zacz─ů─ç na┼Ťladowa─ç swojego ma┼éego mistrza!