Dla rodzic├│w

Podstawowe informacje dla rodzic├│w

Jak wspiera─ç rozwój emocjonalny dziecka?

Prawid┼éowy rozwój emocjonalny pomaga dziecku w radzeniu sobie w nowych i trudnych sytuacjach, komunikowaniu si─Ö z rówie┼Ťnikami i doros┼éymi oraz w nawi─ůzywaniu pozytywnych relacji. Wa┼╝ne jest wi─Öc, aby dziecko nauczy┼éo si─Ö nazywa─ç i rozumie─ç swoje emocje oraz pozna┼éo sposoby ich regulacji. Wsparciem dla malucha w tym procesie s─ů doro┼Ťli, szczególnie rodzice, którzy przez u┼éatwienie, hamowanie i ukierunkowywanie wyra┼╝ania emocji mog─ů mu pomóc.
  • Okazuj w┼éasne emocje, np powiedz: dzisiaj jest mi jako┼Ť smutno- sama nie wiem dlaczego, Ciesz─Ö si─Ö ju┼╝ jeste┼Ť!  Ale ucieszy┼éa mnie ta wiadomo┼Ť─ç, a┼╝ chce mi si─Ö ┼Ťpiewa─ç
  • Znajd┼║ czas na wys┼éuchanie dziecka, gdy chce z tob─ů porozmawia─ç. Podkre┼Ťlaj, ┼╝e jest to dla ciebie bardzo wa┼╝ne, np.”To co mówisz, jest bardzo interesuj─ůce. Cieszy mnie, ┼╝e dowiedzia┼éam si─Ö o tym od ciebie”. Mów o emocjach, jakie ci towarzysz─ů je┼Ťli odk┼éadacie rozmow─Ö na pó┼║niej:” Porozmawiamy za chwil─Ö, bo teraz jestem za bardzo zdenerwowana”.
  • Naucz dziecko s┼éów wyra┼╝aj─ůcych konkretne emocje i9 stany ducha, takich jak: szcz─Ö┼Ťliwy, smutny podenerwowany, w┼Ťciek┼éy, podekscytowany, przestraszony, zatroskany. Jak najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywaj takich okre┼Ťle┼ä w odniesieniu do w┼éasnych prze┼╝y─ç
  • Odrzu─ç warto┼Ťciowanie emocji, by dziecko nie czu┼éo, ┼╝e robi co┼Ť z┼éego gdy jest smutne lub podenerwowane. Dawaj przyk┼éady w┼éasnych odczu─ç, jakie ci towarzyszy┼éy w takich sytuacjach. Akceptuj emocje malucha: Rozumiem, ┼╝e masz prawo by─ç smutny, bo zniszczy┼éa ci si─Ö twoja ulubiona zabawka.
  • Mów dziecku, ┼╝e jest dla ciebie wa┼╝ne, ┼╝e troszczysz si─Ö o nie, zale┼╝y ci na nim, my┼Ťlisz o nim, kiedy jest w przedszkolu, i zagl─ůdasz do niego, sprawdzaj─ůc czy jest  bezpieczne, gdy ┼Ťpi lub jest chore.
  • Czytaj maluchowi wzruszaj─ůce opowiadania, w których jest mowa o triumfie wytrwa┼éo┼Ťci, konsekwencji. Nie wstyd┼║ si─Ö nazywa─ç swoich emocji, gdy losy bohaterów wycisn─ů ci ┼ézy z oczu. Wczuwaj si─Ö w role, dramatyzuj, zmieniaj g┼éos, ┼Ťmiej si─Ö i wzruszaj adekwatnie do sytuacji.
  • Wprowadzaj do ┼╝ycia element niespodzianki i tajemnicy. Opowiadaj o wa┼╝nym wydarzeniu w ┼╝yciu swoich przyjació┼é, tak jakby to by┼éa czarodziejska ba┼Ť┼ä.
  • Naucz dziecko kilku technik opanowywania stresu. Nale┼╝─ů do nich g┼é─Öbokie oddychanie my┼Ťlenie o jakim┼Ť przyjemnym miejscu, wykonanie kilku ─çwicze┼ä ruchowych, liczenie do 10. Stosuj te techniki, aby radzi─ç sobie z w┼éasnymi do┼Ťwiadczeniami i prze┼╝yciami.
  • Ogl─ůdaj z dzieckiem rodzinne zdj─Öcia, np.te robione tu┼╝ po jego urodzeniu, opowiadaj, w jakiej sytuacji zosta┼éy zrobione( w szpitalu, pierwszego dnia po powrocie do domu, kiedy zobaczy┼éa┼Ť jego pierwszy z─ůb). Powiedz, jakie odczucia towarzyszy┼éy ci w tych chwilach.
  • Rozmawiajcie o wa┼╝nych wydarzeniach w ┼╝yciu dziecka: jak si─Ö wtedy czu┼éo? Co my┼Ťla┼éo?, Co pami─Öta? Spytaj czy teraz patrzy na to wydarzenie tk samo jak wtedy.
  • Rozmawiaj o emocjach zwi─ůzanych ze ┼Ťwi─Ötami wa┼╝nymi dla malucha, takimi jak urodziny, pierwsze dni w przedszkolu, wesele kogo┼Ť znajomego, Wigilia itp.