Dla rodzic├│w

Podstawowe informacje dla rodzic├│w

Jak rozwija─ç samodzielno┼Ť─ç dziecka?
  • Stwórz takie warunki, które b─Öd─ů pozwala┼éy dziecku osi─ůgn─ů─ç niezale┼╝no┼Ť─ç od ciebie i innych doros┼éych. D─ů┼╝enie do samodzielno┼Ťci jest jedn─ů z wa┼╝niejszych potrzeb rozwojowych cz┼éowieka, a jej nauka zaczyna si─Ö we wczesnym dzieci┼ästwie, kiedy dziecko podejmuje ró┼╝ne próby, zdobywaj─ůc do┼Ťwiadczenia  i opanowuj─ůc nowe umiej─Ötno┼Ťci.
  • Nie wyr─Öczaj dziecka, pozwalaj mu na odkrywanie w┼éasnych mo┼╝liwo┼Ťci i ogranicze┼ä, aby dobrze rozumia┼éo samego siebie i otaczaj─ůcy je ┼Ťwiat. Nie mów, ┼╝e jest za malutkie wi─Öc:” nauczy si─Ö pó┼║niej; to jest dla niego za trudne; jak ja to zrobi─Ö to b─Ödzie lepiej i szybciej…”
  • W┼é─ůczaj dziecko w codzienne czynno┼Ťci domowe, np. przygotuj z nim posi┼éki, zach─Öcaj do pomocy w utrzymaniu porz─ůdku, w┼é─ůcza w proces ustalania sposobu sp─Ödzania wolnego czasu przez cz┼éonków rodziny. Ustal z dzieckiem jego obowi─ůzki domowe o stopniu trudno┼Ťci dostosowanym do jego mo┼╝liwo┼Ťci.
  • Daj swobod─Ö, pozwalaj pope┼énia─ç b┼é─Ödy, ufaj w jego mo┼╝liwo┼Ťci. Zach─Öcaj dziecko do podejmowania decyzji i rozwi─ůzywania problemów( adekwatnych do jego mo┼╝liwo┼Ťci rozwojowych) zarówno w zabawie np.: „ W co si─Ö bawi─ç?” Z kim si─Ö bawi─ç? Jak i codziennych ┼╝yciowych czynno┼Ťciach np.: Które spodnie za┼éo┼╝y─ç? Co zje┼Ť─ç : kanapk─Ö czy jogurt?, Jak sp─Ödza─ç czas: budowa─ç z klocków czy poczyta─ç ksi─ů┼╝k─Ö?
  • Oka┼╝ szacunek dla dzieci─Öcych zmaga┼ä i trudu  jaki wk┼éada np.w samodzielnie ubieranie si─Ö , utrzymywanie porz─ůdku w┼Ťród zabawek, czy jedzenie. Dyskretnie obserwuj, jak sobie radzi z tymi czynno┼Ťciami, pomagaj tylko wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba( w przypadku nieudanych prób).
  • Obserwuj i nazywaj to, co uda┼éo si─Ö dziecku zrobi─ç samodzielnie. Doceniaj ka┼╝dy wysi┼éek jaki podejmuje, zwracaj uwag─Ö, jakie ma to znaczenie dla niego i dla ciebie(jestem dumna, ┼╝e potrafisz…. Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e uda┼éo Ci si─Ö … Wierz─Ö, ┼╝e poradzisz sobie z tym te┼╝ jutro w przedszkolu)
  • Nie zadawaj zbyt wielu pyta┼ä, nie spiesz si─Ö z dawaniem odpowiedzi i gotowym rozwi─ůzaniem kiedy dziecko rozwi─ůzuje jaki┼Ť problem. Zapytaj je co o tym my┼Ťli, zach─Ö─ç do korzystania z cudzych do┼Ťwiadcze┼ä np: twoich, starszego rodze┼ästwa, kolegów z przedszkola(np.: pami─Ötasz, jak tata ┼é─ůczy┼é te klocki? Jak my┼Ťlisz, czy mo┼╝na do tego wykorzysta─ç sposób, który pokaza┼é ci Maciek?)
  • Wspieraj dziecko w sytuacji pora┼╝ek i ucz aktywnego jcj pokonywania. Informuj, ┼╝e jeste┼Ť dumny z jego pracy i wysi┼éku, a w sytuacjach niepowodze┼ä namawiaj do kolejnych prób. Doceniaj inicjatyw─Ö a efekty dzia┼éa┼ä (widz─Ö, ┼╝e wiele trudu w┼éo┼╝y┼ée┼Ť w  zawi─ůzanie sznurowade┼é na kokardk─Ö. Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e uda┼éo ci si─Ö zrobi─ç pierwszy w─Öze┼éek . Nad kokardk─ů trzeba jeszcze popracowa─ç ).
  • Daj dziecku czas, okazuj cierpliwo┼Ť─ç, nie irytuj si─Ö gdy zmaga si─Ö z jak─ů┼Ť czynno┼Ťci─ů. Osi─ůganiu samodzielno┼Ťci mo┼╝e towarzyszy─ç równie┼╝ nieporz─ůdek(np. podczas jedzenia) ale to nie oznacza, ┼╝e trzeba dziecko wyr─Öcza─ç i pozbawia─ç satysfakcji, ┼╝e poradzi┼éo sobie samo.
  • Dziecko usamodzielniaj─ůc si─Ö zdobywa cenn─ů umiej─Ötno┼Ť─ç niezale┼╝nego my┼Ťlenia i buduje wysokie poczucie w┼éasnej warto┼Ťci. Nadmierne uzale┼╝nianie od doros┼éych utrudnia mu adaptacj─Ö do nowych warunków, zaburza funkcjonowanie w ┼Ťrodowisku rówie┼Ťników, hamuje odwag─Ö, zaradno┼Ť─ç ┼╝yciow─ů, dociekliwo┼Ť─ç i ciekawo┼Ť─ç poznawcz─ů.